• خرید و فروش
  • رهن و اجـاره

  • اهواز

    واکنش خریداران مسکن به طرح اصلاح تسهیلات


    1397/1/24

    متقاضیان خرید مسکن به طرح اصلاح تسهیلات در روزهای اخیر واکنش نشان دادند

     

    کلیداول به نقد از؛ پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، طی روزهای اخیر خبرهای مختلفی در خصوص تصمیم جدید سیاستگذار بخش مسکن برای اعمال اصلاحات در حوزه تسهیلات خرید مسکن منتشر شد. به این صورت که سیاست­گذار حوزه مسکن بنا دارد افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن از طریق صندوق پس ­انداز مسکن یکم و کاهش نرخ سود این تسهیلات برای متقاضیان خانه ­اولی را در دستور کار قرار دهد و مجوز نهایی را از بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار اخذ کند. انتشار این خبرها در رسانه­ های مختلف و فضای مجازی سبب شد تا در فضای بازار مسکن توجه به سمت سبد تسهیلات خرید مسکن افزایش پیدا کند. به طوری که گروهی از متقاضیان بالقوه بازار جست و جو در مورد شرایط اخذ این تسهیلات برای خرید خانه را آغاز کردند. این روند اگرچه می ­تواند به نفع شرایط بازار مسکن در آغاز ورود به فاز رونق باشد و ورود متقاضیان مصرفی به بازار را تقویت کند اما می­تواند برای بازار اتفاق دیگری را نیز رقم بزند.

    اتفاق دیگری که در پی انتشار اخبار متعدد اصلاح تسهیلات خرید مسکن می­ تواند برای بازار رخ دهد این است که ممکن است با انتشار چنین اخباری برخی از متقاضیان مصرفی خرید مسکن که قصد دارند طی همین روزها با استفاده از تسهیلات به بخش خرید در بازار مسکن وارد شوند، عقب­ نشینی کنند به این معنا که در این مقطع انتشار اخبار مربوط به اصلاح تسهیلات خرید مسکن بدون اعلام زمانی مشخص از بابت اجرا می­تواند واکنش منفی متقاضیان به جهت عقب­ نشینی مقطعی آنها را در پی داشته باشد.

    در همین رابطه صبح روز سه­ شنبه گذشته خبری مبنی بر بررسی اصلاح تسهیلات خرید مسکن از طریق صندوق پس ­انداز مسکن یکم در جلسه عصرگاهی شورای پول و اعتبار منتشر شد اما عصر همان روز خبر عدم برگزاری این جلسه مجددا اعلام شد. در این زمینه عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد: نرخ تسهیلات صندوق پس‌انداز مسکن یکم در حال حاضر در محدوده بافت فرسوده معادل ۸ درصد است اما به دنبال آن هستیم که این نرخ به ۶ درصد کاهش پیدا کند. وزیر راه و شهرسازی همچنین سقف‌های متفاوت تسهیلات خرید مسکن یکم در شهرهای بزرگ و کوچک را به نفع تعادل‌بخشی جمعیت در کشور به نفع افزایش جمعیت شهرهای دارای ظرفیت عنوان کرد و گفت: در شهرهای کوچک، قدرت این تسهیلات تا ۸۰ درصد قیمت خرید مسکن است در حالی که در کلان‌شهرها، این نسبت کمتر از ۵۰ درصد است. آخوندی از مطرح شدن طرح کاهش نرخ سود تسهیلات خرید مسکن یکم به ۶ درصد در جلسه شورای پول و اعتبار نیز خبر داد اما در عین حال تاکید کرد : با توجه به استقبال گسترده متقاضیان و همچنین طرح کاهش نرخ سود تسهیلات آن، چگونگی تعادل‌بخشی به منابع و مصارف است که برای تامین منابع کمکی باید سرمایه بانک مسکن افزایش پیدا کند. با وجود اعلام چنین خبری، عصر روز سه شنبه جلسه شورای پول و اعتباری برای بررسی کاهش نرخ سود تسهیلات صندوق پس انداز مسکن یکم برگزار نشد. از این رو کارشناسان معتقدند برای جلوگیری از انتشار اخبار مختلف و متعدد مناسب است که اطلاع ­رسانی در این زمینه از طریق سیستم بانکی صورت گیرد.

    با این حال آنچه در زمینه اعمال اصلاحات برای تسهیلات خرید مسکن مدنظر سیاست­گذار حوزه مسکن قرار دارد به بخش تسهیلات صندوق پس­ انداز مسکن یکم مربوط می­ شود و تسهیلات اوراق خرید مسکن یا تسهیلات بدون سپرده را شامل نمی­ شود.

    به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن- هیبنا، حساب صندوق پس‌انداز مسکن یکم از خردادماه سال ۹۴ به منظور فراهم شدن امکان اعطای تسهیلات خرید و ساخت واحد مسکونی راه‌اندازی شد. در حال حاضر سقف تسهیلات این حساب در شهر تهران ۸۰۰ میلیون ریال، در شهر‌های بزرگ بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت ۶۰۰ میلیون ریال و در سایر مناطق شهری معادل ۴۰۰ میلیون ریال، نرخ سود تسهیلات در محدوده بافت فرسوده معادل 8 درصد و در سایر مناطق شهری معادل ۹.۵ درصد، حداقل مدت انتظار اولیه ۱۲ ماه و مدت بازپرداخت آن حداکثر ۱۲ سال است که بازپرداخت تسهیلات طبق درخواست کتبی گیرنده تسهیلات به صورت ساده یا پلکانی (سالانه و دوره‌ای) امکان‌پذیر خواهد بود. یکی از شرایط مهم پرداخت تسهیلات سپری نشدن بیش از ۱۵ سال از تاریخ صدور جواز ساخت و دارا بودن شرایط و مشخصات لازم برای ملک (از جمله رعایت آیین‌نامه ۲۸۰۰ و تأیید استحکام بنا مطابق سایر تسهیلات مشابه) است، همچنین همچنین باید ۸۰ درصد قیمت تعیین شده ملک، تکافوی مبلغ تسهیلات را بکند.

    منبع: هیبنا