• خرید و فروش
  • رهن و اجـاره

  • اهواز

    قیمت ملک پایین می آید ؟ چشم انداز مسکن چه می شود؟


    1397/7/29

    داوود منتظری -کارشناس ملک در اهواز

    چشم اندار خوبی در بازار ملک نمی بینیم 

    آقای داوود منتظری کارشناس املاک طی مصاحبه ای که با گزارشگر کلیداول داشته اند عنوان کرده اند :

    بازار ملک مثل یک قطار می ماند که لوکوموتیو آن تهران است هر وقت تهران راه بیافتد به ترتیب شهر های دیگر هم راه می افتند . 


    قیمت ملک افزایش پیدا کرده است عدد خیلی بزرگ است اما نسبت به تورمی که این چند ماه اخیر ایجاد شده درصد پایینی است اما عدد و رقم بزرگ است و به چشم می آید. اگربر حسب درصد به افزایش قیمت اقلام موجود در بازار نگاه کنیم ملک و مسکن از هیچکدام از اقلام موجود در بازارگرانتر نشده است منتهی به علت درشت بودن رقم ، افزایش قیمت ملک بیشتر به چشم می آید.


    تقریبا تمامی اقلام موجود در بازار دو برابر تا سه برابر شده اند اما ملک تقریبا ۵۰ درصد گران شده است . برای مثال ملکی در زیتون کارمندی کلید اول راراگر بخواهیم در نظر بگیریم حدودا متری ۴ میلیون تومان بوده است که در حال حاضر نزدیک به ۶ میلیون تومان رسیده است اما این رقم به خاطر بزرگ بودن قیمت هابیشتر از دیگر اقلام موجود در بازار به چشم می آید.


    منتظری افزود : متاسفانه چشم انداز خوبی در بازار ملک نمیبینم هر چه گرانی بیشتر شود دسترسی افراد کمتر خواهد شد خرید و فروش ها کمتر خواهد شد و به طبع افرادی که سطخ درآمدی کمتری دارند به حاشیه نشینی روی خواهند آورد.اگر دولت تدبیری برای این مسئله نیاندیشد.در آینده بازار مسکن دچار مشکلات بزرگی خواهد شد.


    طی ۲۰ سال گذشته ما دچار نوسانات زیادی بوده ایم بازار مسکن اهواز پلکانی است مثلا ۳-۴ سال در رکود بوده ایم و یکدفعه در عرض ۱-۲ ماه یک پله ی ۲۰ الی ۳۰ درصدی و بعضا ۵۰ درصدی داشته ایم.
    به طور میانگین اگر بخواهیم بگوییم ، هر ۵ سال یکبار ما یک تورم پلکانی سنگین را داشته ایم و قطعا ما توقع این تورم های اخیر در حوزه ملک را داشته ایم.


    با توجه به اینکه دلار پایین آمده است آیا بازار ملک هم تغییری خواهد کرد؟


    افزایش قیمت ملک بر مبنای قیمت دلار نبوده است و بعید می دانم که قیمت ملک کاهش پیدا کند شاید با ثابت شدن وضعیت بازارمسکن نیز نیم چرخی به عقب داشته باشد اما اینکه به قیمت های قبل برگردد، هرگز این اتفاق نمی افتد.

    انتهای پیام/