• خرید و فروش
  • رهن و اجـاره

  • اهواز

    نمای بیرونی ساختمان با سنگ تراورتن


    1398/10/22

    نمای بیرونی ساختمان با سنگ تراورتن 

    هزاران سال است که سنگ‌ها کاربرد بسیار گسترده‌‌ای در ساختمان‌ها به ویژه در نمای بیرونی آن‌ها دارند. انواع سنگ‌آهک و گرانیت از مهم‌ترین سنگ‌های به کار رفته شده در طراحی نمای بیرونی ساختمان هستند. تراورتن یکی از مهم‌ترین و صد البته جالب‌ترین انواع سنگ‌آهک است که با برخورداری از ویژگی‌های ظاهری و ساختاری خاص به یکی از محبوب‌ترین سنگ‌های نمای ساختمانی تبدیل شده است. با معرفی سنگ تراورتن و کاربرد آن در نمای بیرونی ساختمان با ما همراه باشید.

    تراورتن چیست؟

    قبل از اینکه وارد بحث اصلی شویم بهتر است که یک تعریف مختصر و مفید از این سنگ داشته باشیم. در علم زمین‌شناسی تراورتن یک سنگ‌آهک نهشته شده در چشمه‌های آهکی به ویژه چشمه‌های آب گرم است. تراورتن عمدتاً ظاهری فیبری یا متحدالمرکز دارد که در رنگ‌های سفید، برنزی و کرمی یافت می‌شود. مقدار تخلخل در تراورتن نسبتا بالا است که دلیل آن هم به فرآیند بسیار سریع ته‌نشینی آن برمی‌گردد.

    سنگ تراورتن
    بافت و ساختار های مختلف سنگ تراورتن

    ویژگی‌هایی همچون مقاومت بالا، صیقل پذیری، تنوع رنگی بالا و زیبایی ظاهری تراورتن را به یکی از پرکاربردترین و متداول‌ترین سنگ‌ها در نمای ساختمان تبدیل کرده است. علاوه بر این ویژگی‌های ظاهری، تراورتن با گذشت زمان تغییر رنگ نمی‌دهد، در برابر آتش و حرارت مقاوم است و مراقبت و نگهداری از آن نیز بسیار ساده و کم هزینه است.

    تراورتن در نمای ساختمان

    فرایند تشکیل تراورتن، ساختاری بسیار منحصر به فرد به آن بخشیده است، ساختاری پر از حفره‌های کوچک و بزرگ که بسیاری از آن‌ها با مواد ثانویه پرشده‌اند و بسیاری نیز همچنان خالی باقی مانده‌اند. شاید بتوان وجود این حفره‌های ساختاری را مهم‌ترین ویژگی تراورتن در نظر گرفت و عمده ویژگی‌های مطلوب این سنگ مدیون این حفره‌ها هستند.

    این حفره‌ها در زمان اجرای تراورتن به ویژه در نمای ساختمان، چسبندگی بسیار خوبی را با سیمان به دست‌ می‌دهند. علاوه بر این‌ها، این حفره‌های خالی که با هوا پر شده‌اند به‌عنوان فضای مناسب برای خنثی کردن انقباض و انبساط سنگ عمل می‌کنند و همین موضوع یکی از دلایل گسترش استفاده از تراورتن در نمای بیرونی ساختمان‌ها است.

    سنگ تراورتن در نمای ساختمان
    حفرات ساختاری موجود در سنگ تراورتن

    امکان اعمال پردازش‌های مختلف بر روی سنگ تراورتن به دلیل ویژگی‌های ساختاری آن از جمله مزیت‌هایی است که این سنگ را برای اجرای نمای بیرونی ساختمان بسیار مناسب کرده است. از جمله دلایل دیگر که افراد را به اجرای نمای بیرونی ساختمان با سنگ تراورتن سوق‌ می‌دهد قیمت نسبتاً پایین تراورتن نسبت به دیگر سنگ‌ها و از طرفی نیز فرآوری راحت‌تر این سنگ است. به عبارتی می‌توان آن را به راحتی در ابعاد مختلف برش داد و در فضاهای مختلف و کاربردهای گوناگون مورد استفاده قرار داد.

    نمای بیرونی ساختمان با سنگ تراورتن
    استفاده از تراورتن در شکل ها و صورت های مختلف به عنوان سنگ نما

    طیف رنگی سنگ تراورتن از مهم‌ترین عواملی است که این سنگ را بسیار مناسب استفاده در نمای بیرونی ساختمان ساخته است. رنگ‌های مختلف در سنگ تراورتن به دلیل وجود مواد معدنی متفاوت شکل‌ می‌گیرند که از ماندگاری بسیار بالایی برخوردار هستند و در اثر تابش نور خورشید از بین نمی‌روند و کمرنگ هم نمی‌شوند.

    طیف رنگی خاص سنگ تراورتن همراه با پردازش‌های مختلف بر روی آن، یک نمای لوکس زیبا به آن‌ می‌دهد. تراورتن با تناژ رنگی روشنی که دارند از جمله سنگ‌های خنک به شمار می‌رود، زیرا که مقدار جذب گرمای ساطع شده از خورشید توسط این سنگ بسیار پایین است.

    رنگ بندی سنگ تراورتن
    طیف رنگی و تناژ رنگی تراورتن

    مزایا و معایب اجرای نمای بیرونی ساختمان با سنگ تراورتن

    تراورتن نیز به مانند هر سنگی که در نماهای سنگی به کار برده‌ می‌شود دارای یک سری ویژگی‌ها و خصوصیات مختص به خود است و همین موضوع مسلماً مزایا و معایبی را برای آن به بار آورده است. مهم‌ترین مزایای سنگ تراورتن که آن را مناسب نمای بیرونی ساختمان‌ می‌کند عبارت است از:

    1. زیبایی ظاهری در اثر وجود حفرات و برجستگی‌هایی در سطح آن
    2.  تراورتن در رنگ‌بندی و تناژ رنگ متنوعی در دسترس است.
    3. حفرات موجود در تراورتن چسبندگی بهتر با سیمان را فراهم‌ می‌کنند.
    4. تراورتن مقاومت خوبی در برابر سرما، گرما و اشعه ماورای بنفش دارد.
    5. حفظ و نگهداری سنگ تراورتن کم هزینه و ساده است.
    6. از لحاظ هزینه نسبت به دیگر انواع سنگ نما به‌صرفه‌تر است.
    7. فرآوری و کار با تراورتن در ابعاد فضایی مختلف بسیار راحت است.

    علیرغم همه این مزیت‌هایی که تراورتن را به‌عنوان یک سنگ مناسب برای اجرای نمای بیرونی ساختمان مناسب کرده است، تحت شرایطی خاص معایبی نیز در خصوص استفاده از این سنگ در نمای بیرونی ساختمان ها وجود دارد. از مهم‌ترین محدودیت‌ها و معایب تراورتن‌ می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

    1. تراورتن دارای تخلخل بالایی است و به همین دلیل به دو صورت پر نشده و پر شده با رزین یا موادی دیگر در دسترس است.
    2. میزان جذب آب در تراورتن نسبت به نمونه‌های دیگر سنگ نما بالاتر است.
    3. نمونه‌های پر نشده سنگ تراورتن برای محیط‌های بسیار مرطوب و سرد مناسب نیستند زیرا که پر شدن حفرات با آب و انجماد‌ می‌تواند موجب خردشدگی ساختار آن شود.
    4. یکنواخت نبودن سطح تراورتن و تفاوت رنگ در یک نمونه از آن می‌تواند در مواردی خاص برای طراح محدودیت به حساب آید.

    سخن آخر

    تراورتن هزاران سال است که در ساخت بنا‌ها و به ویژه اجرای نما‌های سنگی مورد استفاده قرار‌ می‌گیرد که دلایل خوبی هم برای استفاده از آن وجود دارد. ترکیب شیمیایی و فرایند تشکیل تراورتن ویژگی‌های منحصر به فردی را برای آن به همراه داشته است و آن را به یک سنگ ایده آل برای اجرای نمای بیرونی ساختمان بدل کرده است. تراورتن نیز بمانند هر سنگ نمای دیگری دارای یک سری مزایا و معایب است و در انتخاب آن باید مواردی همچون هدف استفاده از آن و شرایط جغرافیایی منطقه را مدنظر قرار داد.